Faire un don

Documents de référence

Afin de rendre plus accessibles à toutes et tous des analyses et informations fiables et approfondies sur les multiples facettes du nucléaire civil et militaire, nous mettons à votre disposition une bibliothèque de documents de référence sélectionnés, qui couvrent de nombreuses thématiques. Vous pouvez d’ores et déjà y retrouver plus de 200 documents !


Recherche  

Documents classés par thèmes puis par date de publication

Coût du nucléaire

fév 2016
La maintenance des centrales nucléaires - Une politique remise à niveau, des incertitudes à lever (Rapport annuel - Chapitre 1)
Cour des comptes [fr]

jui 2014
Les coûts du nucléaire - De l’âge d’or à la transition (Tomes 1 et 2 avec annexes)
Denis Baupin et al. [fr]
Rapport d'enquête relative aux coûts passés, présents et futur de la filière nucléaire, à la durée d’exploitation des réacteurs et à divers aspects économiques et financiers de la production et de la commercialisation de l'électricité nucléaire, dans le périmètre du mix électrique français et européen, ainsi qu'aux conséquences de la fermeture et du démantèlement de réacteurs nucléaires, notamment de la centrale de Fessenheim.

mai 2014
Le coût de production de l’électricité nucléaire - Actualisation 2014
Cour des comptes [fr]

avr 2014
Prolonger la vie du parc actuel - À quels coûts ?
Les cahiers de GLOBAL CHANCE - N° 35 - Benjamin Dessus [fr]

Apr 2014
Comparing the cost of low-carbon technologies - What is the cheapest option ?
Agora Energiewende - Daniel Fürstenwerth et al. [en]
An analysis of new wind, solar, nuclear and CCS based on current support schemes in the UK and Germany

fév 2014
L’échéance des 40 ans pour le parc nucléaire français
WISE, Greenpeace - Yves Marignac [fr]
Processus de décision, options de renforcement et coûts associés à une éventuelle prolongation d’exploitation au delà de 40 ans des réacteurs d’EDF

Apr 2012
Toxic assets - Nuclear reactors in the 21st century
Greenpeace, BankTrack [en]

mar 2012
Les coûts de la filière électronucléaire - Rapport public thématique de la Cour des Comptes
Global Chance [fr]

jan 2012
Les coûts de la filière électronucléaire
Cours des comptes [fr]

mai 2011
Le coût du nucléaire - Éléments de réflexion sur le coût passé et à venir du nucléaire français
WISE - Yves Marignac [fr]

avr 2011
Les coûts du nucléaire en France - Secret, incertitude et spirale
Global Chance [fr]

Jul 2010
Nuclear banks, no thanks !
BankTrack, Greenpeace [en]
L'énergie nucléaire n’est pas seulement la forme la plus dangereuse et la plus controversée de production d’électricité, c’est aussi la plus chère. Pour lever les milliards d’euros de fonds nécessaires à la construction d'un seul réacteur nucléaire, les « géants » de l’énergie dépendent donc énormément des banques et des autres acteurs financiers.

jui 2010
Nuclear banks, no thanks !
BankTrack, Traduction par Les Amis de la Terre [fr]
L'énergie nucléaire n’est pas seulement la forme la plus dangereuse et la plus controversée de production d’électricité, c’est aussi la plus chère. Pour lever les milliards d’euros de fonds nécessaires à la construction d'un seul réacteur nucléaire, les « géants » de l’énergie dépendent donc énormément des banques et des autres acteurs financiers.

jan 2010
L’économie de l’énergie nucléaire - Mise à jour
Heinrich Böll Stiftung - Steve Thomas [fr]
Quel que soit l’angle d’approche, il est clair que l’énergie nucléaire n’a pas le potentiel de contribuer de manière décisive à la protection climatique et n’est pas indispensable pour garantir la sécurité d’approvisionnement. C’est le contraire qui est vrai. Ceux qui décident de promouvoir le développement des énergies renouvelables afin qu’elles subviennent à 100% de la demande en électricité, doivent s’opposer à la construction de nouvelles centrales ainsi qu’à l’extension de la durée de vie des plus anciennes. Quoi qu’on en dise, l’énergie nucléaire n’est pas la stratégie de transition adéquate vers l’ère solaire.

Feb 2009
Uncertainty and high economic risk - The Net Present Value of an investment in nuclear power
Greenpeace [en]

Jan 2007
The economics of nuclear power
Greenpeace - Stephen Thomas, Peter Bradford, Antony Froggatt and David Milborrow [en]

nov 2000
Faire l’économie du nucléaire ? Un rapport récent relance le débat
Global Chance [fr]

jui 2000
Étude économique prospective de la filière nucléaire
Rapport au Premier ministre - Jean-Michel Charpin, Benjamin Dessus, René Pellat [fr]

mar 2000
Le parc nucléaire actuel
Philippe Girard, Yves Marignac, Jean Tassart [fr]
Mission d’évaluation économique de la filière nucléaire

nov 1990
[À propos du MOX] Une nouvelle stratégie pour le plutonium - De quoi sera fait le combustible des centrales nucléaires ?
Jean-Paul Schapira [fr]
Analyse parue dans La Recherche n°226 "[…] s'il y a incinération du plutonium lors du passage d'un assemblage MOX en réacteur, il y a en revanche un accroissement de la radiotoxicité de cet assemblage pendant les mille premières années due à la présence de Cm-242 et Cm-244. […] Dans les conditions réelles ne comportant qu'un seul passage en réacteur, l'opération globale (retraitement plus recyclage) se compare à la solution non-retraitement, du point de vue de la radiotoxicité des déchets de haute activité produits. […] Dépourvu de justifications écologiques et économiques, le recyclage du plutonium apparaît davantage comme un appendice du retraitement qui donnerait à ce mode de gestion des combustibles usés l'apparence d'une cohérence."

Déchets radioactifs

jan 2016
La réalité du recyclage des combustibles usés des REP d’EDF de 1976 à 2012
Global Chance - André Guillemette, Jean Claude Zerbib, Jean-Claude Autret [fr]
www.global-chance.org Dans le cadre de l’étude sur le post Fukushima des CLI de la Manche et celui d’une étude sur le combustible MOX, nous nous sommes heurtés à un refus de communication des données relatives aux quantités des différents types de combustibles usés, entreposés dans les piscines de refroidissement des exploitants EDF et AREVA. L’examen du bilan réel des matières nucléaires recyclées, montre qu’il y a un grand écart entre la fraction recyclable annoncée et le bilan réel du cycle du combustible établi selon nos reconstitutions.

mai 2014
CIGÉO - Notre analyse des conclusions du Débat public 2013
MIRABEL [fr]

nov 2013
Le casse-tête des matières et déchets nucléaires
Global Chance [fr]
Dans ce contexte d’urgence chaque jour prolongée depuis plus de deux ans, la question du devenir des déchets et matières nucléaires non utilisées des parcs actuels est logiquement passée au second plan de la préoccupation de nos concitoyens. C’était pourtant la préoccupation première des Français dans les années 1980-2010, comme en attestent tous les sondages de cette époque où nos concitoyens acceptaient en majorité le discours des autorités et de l’industrie nucléaire sur l’impossibilité d’un accident nucléaire majeur dans notre pays.

mai 2012
Inventaire géographique déchets radioactifs 2012
ANDRA [fr]
L’Inventaire.géographique présente les sites qui produisent, traitent, conditionnent et entreposent des déchets radioactifs, exploités par les producteurs et détenteurs de déchets. Il répertorie aussi les Centres de stockage de l'Andra, les établissements de la Défense nationale, les sites des « petits producteurs » et les sites historiques.

Oct 2011
The European "stress test" for nuclear power plants
The Greens/EFA - Wolfgang Renneberg, Oda Becker, Wolfgang Neumann [en]

mar 2011
Examen critique du programme de l’Andra sur les recherches effectuées à Bure
IEER - Arjun Makhijani et al. [fr]
Examen Critique du Programme de l’Andra sur les Recherches Effectuées dans le Laboratoire Souterrain de Bure et sur la Zone de Transposition Pour Définir une ZIRA. Ce document répond à la demande du CLIS d’une évaluation consistant à déterminer si les travaux de recherche menés par l’ANDRA dans le laboratoire souterrain (LS) et la zone de transposition (ZT) sont suffisamment avancés et concluants pour définir la zone d’intérêt pour la reconnaissance approfondie (ZIRA) pour l’implantation du futur stockage. 

oct 2010
La gestion des déchets radioactifs dans l’UE - Toujours plus, toujours pas de solution
The Greens/EAF - Wolfgang Neumann [fr]
"nous proposons dans cette étude une présentation des principales options de gestion des combustibles irradiés et des déchets radioactifs, compte tenu de l'état actuel des sciences et des techniques, ainsi que de la situation dans chacun des États membres de l’Union Européenne."

Oct 2010
Nuclear waste management in the European Union - Growing volumes and no solution
The Greens/EFA - Wolfgang Neumann [en]
This study is designed to identify the basic options for the handling of spent fuel and radioactive waste in accordance with the current state of the art and the respective situation in the Member States in the European Union.

jui 2009
Gestion des déchets radioactifs - Leçons du Centre de Stockage de la Manche
ACRO [fr]
Ce rapport dans sa version 2009 est une mise à jour d’un précédant travail réalisé en 2006 par l’ACRO pour Greenpeace France. Il s’agit d’une analyse critique, non pas des aspects techniques ou sociétaux de la gestion des déchets nucléaires, mais d’un cas concret : le stockage tel qu’il s’est pratiqué dans le premier et plus important centre d’Europe qu’est le Centre de Stockage de la Manche dit CSM. L’ambition est de fournir au public des éléments de compréhension par rapport au problème du stockage des déchets radioactifs en France.

fév 2009
Voulez-vous vraiment habiter à côté d’une poubelle nucléaire ?
Réseau "Sortir du nucléaire" [fr]
A travers l’Agence nationale pour la gestion des déchets radioactifs (Andra), l’Etat français cherche à créer un nou- veau site nucléaire pour y enfouir des déchets radioactifs entre 50 et 200 mètres de profondeur. Plus de 3 000 communes ont été démarchées. 99 % d’entre elles ont refusé le projet. Une trentaine (soit 1 %) se sont portées candidates, par une délibération de leur conseil municipal sans consultation préalable des habitants, au mépris de la démocratie, et des risques sanitaires et environnementaux.

jan 2009
Peut-on recycler les déchets nucléaires ? - Coûts, risques et enjeux de l’industrie du plutonium
Réseau "Sortir du nucléaire" [fr]

jui 2008
Analyse critique des aspects techniques du dossier envoyé aux élus par l’ANDRA
Réseau "Sortir du nucléaire" [fr]
L’industrie nucléaire submergée par ses déchets tente de trouver un nouvel « exutoire » pour ses encombrantes substances radioactives. Dans le dossier de l’ANDRA (Agence nationale pour la gestion des déchets radioactifs) à destination des collectivités locales, il est question de « Recherche d’un site de stockage pour les déchets radioactifs à vie longue (FA-VL) ». Or, lors du « Grenelle de l’environnement » (automne 2007), le Président de la République s’était engagé à « ne pas créer de nouveau site nucléaire ».

jui 2008
Synthèse : site d’enfouissement des déchets radioactifs “de faible activité à vie longue” (FA-VL) Un projet lourd de conséquences
Réseau "Sortir du nucléaire" [fr]
Cette synthèse vise à ce que les élus puissent délibérer et décider en connaissance de cause, en ayant à l’esprit les conséquences et risques réels associés à un site d’enfouissement de déchets radioactifs FA-VL, et en disposant des éléments de réflexion et d’information nécessaires.

May 2008
Spent nuclear fuel reprocessing in France
IPFM (International Panel on Fissile Materials) - Mycle Schneider, Yves Marignac [en]
www.fissilematerials.org

nov 2007
Déchets nucléaires : le casse-tête !
Réseau "Sortir du nucléaire" [fr]

mai 2006
Inventaire géographique déchets radioactifs 2009
ANDRA [fr]
Cette brochure dite « Inventaire géographique » présente par région les déchets radioactifs présents sur le territoire national au 31 décembre 2007.

mar 2006
Inventaire géographique des déchets radioactifs 2006
ANDRA [fr]
Où sont les déchets radioactifs en France ?

Nov 2005
Europe’s radioactive secret - How EDF and European nuclear utilities are dumping nuclear waste in the Russian Federation
Greenpeace [en]

oct 2005
Petit mémento des déchets nucléaires
Global Chance [fr]
Dans le cas des déchets nucléaires, il nous a semblé indispensable de mettre à disposition des citoyens certains des éléments factuels et pédagogiques qui manquent la plupart du temps aux non spécialistes. Le domaine des déchets nucléaires, comme plus généralement l’ensemble du domaine nucléaire, est longtemps resté et reste encore largement le domaine réservé d’un très petit nombre d’experts, la plupart du temps liés aux industriels promoteurs de cette filière et d’une administration jalouse de ses prérogatives et fortement dépendante des industriels concernés.

sep 1996
La Meuse face aux déchets radioactifs - La posture d’Attila
AEMHM - Ludovic Faber [fr]
L’implantation du laboratoire dans la Meuse a pour objectif de confirmer ou d’infirmer la possibilité d’un stockage de ces déchets hautement radioactifs. A l’heure actuelle, aucun pays dans le monde n’a encore eu recours à ce type de procédé. Il risque de revenir à la Meuse la primeur d’un entreposage dont la sûreté n’est pas absolument garantie et qui peut entraîner pour nos descendants des sujétions inacceptables.

nov 1990
[À propos du MOX] Une nouvelle stratégie pour le plutonium - De quoi sera fait le combustible des centrales nucléaires ?
Jean-Paul Schapira [fr]
Analyse parue dans La Recherche n°226 "[…] s'il y a incinération du plutonium lors du passage d'un assemblage MOX en réacteur, il y a en revanche un accroissement de la radiotoxicité de cet assemblage pendant les mille premières années due à la présence de Cm-242 et Cm-244. […] Dans les conditions réelles ne comportant qu'un seul passage en réacteur, l'opération globale (retraitement plus recyclage) se compare à la solution non-retraitement, du point de vue de la radiotoxicité des déchets de haute activité produits. […] Dépourvu de justifications écologiques et économiques, le recyclage du plutonium apparaît davantage comme un appendice du retraitement qui donnerait à ce mode de gestion des combustibles usés l'apparence d'une cohérence."

Emploi

nov 2014
Fermeture de Fessenheim : des impacts limités sur l’emploi
Réseau "Sortir du nucléaire" - Charlotte Mijeon, Laura Hameaux [fr]
Analyse publiée dans la revue "Sortir du nucléaire" n°63

aoû 2013
Sortir du nucléaire, catastrophe industrielle ou remède au chômage ?
Réseau "Sortir du nucléaire" - Charlotte Mijeon [fr]
Analyse publiée dans la revue "Sortir du nucléaire" n°58

sep 2002
Sortie du nucléaire - Y a du travail !
Philippe Quirion [fr]
Analyse publiée dans la revue Ecorev n°10 www.ecorev.org

fév 1999
Rapport sur l’aval du cycle nucléaire - Tome II : les coûts de production de l’électricité
OPECST (Office Parlementaire d'Évaluation des Choix Scientifiques et Technologiques) - Christian Bataille, Robert Galley [fr]
"Un nombre d’emplois directs et indirects d’environ 120 000" (analyse en p.46-48 du rapport)

Energies renouvelables

mar 2018
Un vent de Transition
France Énergie Éolienne - 11 infographies pour comprendre l'énergie éolienne [fr]

EPR

aoû 2016
EPR de Flamanville : mettre fin au fiasco
Réseau "Sortir du nucléaire" - Xavier Rabilloud [fr]
Analyse publiée dans la revue "Sortir du nucléaire" n°70 Une version plus complète est lisible en ligne ici : https://www.sortirdunucleaire.org/EPR-de-Flamanville-le-fiasco-industriel

Apr 2016
Safety problems with Generation III reactors - The case of the French EPR
WISE - Yves Marignac [en]
Présentation lors de la Nuclear Energy Conference 2016 à Prague (5 avril 2016) : https://nec2016.eu/en/

mai 2011
EPR, nucléaire sûr à la française ? - Chantier de Flamanville, les langues se délient
Greenpeace France [fr]

État de l’industrie nucléaire

Jul 2016
The World Nuclear Industry Status Report 2016
Mycle Schneider, Antony Froggatt, avec Julie Hazemann, Ian Fairlie, Tadahiro Katsuta, Fulcieri Maltini, MV Ramana [en]

Jul 2015
Findings of the African nuclear study - Final report
Heinrich Böll Stiftung - Brenda Martin, David Fig [en]
While the debate is raging internationally on whether nuclear power should form part of any country’s low-carbon energy future, a few countries in Africa are taking decisive steps to invest in new nuclear energy generation. […] This growing interest in nuclear energy generation from African governments – even in a context of global nuclear sector decline - has prompted the Heinrich Böll Foundation to commission a study that will take a closer look at nuclear energy from an African perspective. This study was undertaken in order to review the arguments that have been presented by African governments in support of nuclear power generation and the related public response. Specifically, this study has focused on the nuclear ambitions of Kenya, Nigeria and South Africa as the countries in Africa with the most advanced current plans on nuclear power investment.

Jul 2015
The World Nuclear Industry Status Report 2015
Mycle Schneider, Antony Froggatt, with Julie Hazemann, Tadahiro Katsuta, MV Ramana, Steve Thomas, Jonathon Porritt [en]
www.worldnuclearreport.org

Jun 2015
The French nuclear industry in deadlock - The burden of France’s nuclear gamble in the era of the energy transition
WISE, Greenpeace - Yves Marignac, Manon Besnard [en]

jui 2015
Nucléaire français : l’impasse industrielle - Le poids du pari industriel nucléaire de la France à l’heure de la transition énergétique
WISE, Greenpeace - Yves Marignac, Manon Besnard [fr]

Jul 2014
The World Nuclear Industry Status Report 2014
Mycle Schneider, Antony Froggatt, with Yurika Ayukawa, Shaun Burnie, Raffaele Piria, Steve Thomas, Julie Hazemann, Tatsujiro Suzuki [en]
www.worldnuclearreport.org

Jul 2013
The World Nuclear Industry Status Report 2013
Mycle Schneider, Antony Froggatt, with Komei Hosokawa, Steve Thomas, Yukio Yamaguchi, Julie Hazemann, Peter Bradford [en]
www.worldnuclearreport.org

Jul 2012
The World Nuclear Industry Status Report 2012
Mycle Schneider, Antony Froggatt, with Julie Hazemann [en]
www.worldnuclearreport.org

Apr 2011
The World Nuclear Industry Status Report 2010-2011 - Nuclear Power in a Post-Fukushima World
Mycle Schneider, Antony Froggatt, Steve Thomas, with Julie Hazemann [en]
www.worldnuclearreport.org

avr 2011
Nucléaire, le déclin de l’empire français
Global Chance [fr]

Aug 2009
The World Nuclear Industry Status Report 2009
Mycle Schneider, Steve Thomas, Antony Froggatt, Doug Koplow, with Julie Hazemann [en]
www.worldnuclearreport.org

déc 2008
Le nucléaire en France - Au-delà du mythe
Mycle Schneider, traduction française par Julie Hazemann [fr]

Dec 2008
Nuclear power in France - Beyond the myth
Mycle Schneider [en]

fév 2008
L’état des lieux 2007 de l’industrie nucléaire dans le monde
Mycle Schneider, Antony Froggatt, traduction française par Julie Hazemann [fr]
www.worldnuclearreport.org

Jan 2008
The World Nuclear Industry Status Report 2007
Mycle Schneider, Antony Froggatt [en]
www.worldnuclearreport.org

Fessenheim

nov 2014
Fermeture de Fessenheim : des impacts limités sur l’emploi
Réseau "Sortir du nucléaire" - Charlotte Mijeon, Laura Hameaux [fr]
Analyse publiée dans la revue "Sortir du nucléaire" n°63

avr 2014
Sept raisons majeures justifiant la fermeture immédiate de Fessenheim
Association Trinationale de Protection Nucléaire (ATPN) [fr]

avr 2013
Les problèmes de sûreté de la centrale nucléaire de Fessenheim
Association Trinationale de Protection Nucléaire (ATPN) [fr]

déc 2012
Centrale nucléaire de Fessenheim : Réponse scientifique aux prises de position adverses
Résonance Ingénieurs-Conseils [fr]

oct 2012
Analyse des résultats du stress test européen des centrales nucléaires de Fessenheim et de Beznau - 1ère partie : Fessenheim
ÖkoInstitut - Christoph Pistner, Mathias Brettner, Christian Küppers, Stephan Kurth, Simone Mohr, traduction française par l’ATPN (Association Trinationale de Protection Nucléaire) [fr]

jui 2011
Étude hydraulique en cas de rupture de digue au droit de la centrale de Fessenheim
Conseil Général du Haut-Rhin, CLIS de Fessenheim [fr]

sep 2007
Centrale nucléaire de Fessenheim : appréciation du risque sismique
Résonance Ingénieurs-Conseils [fr]

Fukushima

jui 2016
Catastrophes nucléaires et « normalisation » des zones contaminées - Enjeux politiques, économiques, sanitaires, démocratiques et éthiques
Fondation de l'Écologie Politique - Sezin Topçu [fr]
La minimisation des impacts catastrophiques d’un accident nucléaire est en passe de devenir un grand classique de notre temps […] Comment les nucléaristes ont-ils réussi à banaliser le mal radioactif à ce point ? Par quels moyens, stratégies et mots d’ordres les instances gouvernantes sont parvenues à formuler le problème en termes de modalités d’évacuation, voire de sa légitimité, alors qu’on devrait plutôt discuter collectivement de la légitimité à continuer à faire usage d’installations qui ont un potentiel de transformation et de destruction inégalé sur les territoires, les ressources naturelles, les espèces vivantes, et les corps humains ? En partant de ces questions, la présente note souhaite contribuer à l’avènement d’un débat politique et citoyen, qui n’a que trop tardé, autour de la problématique des territoires contaminés en cas d’accident nucléaire.

mar 2016
Vivre 5 ans avec Fukushima - Résumé des effets sanitaires de la catastrophe nucléaire
IPPNW, PSR - Dr Angelika Claussen, Dr Alex Rosen, traduction française par Odile Girard [fr]

Mar 2016
5 Years Living With Fukushima - Summary of the health effects of the nuclear catastrophe
IPPNW, PSR - Dr Angelika Claussen, Dr Alex Rosen [en]

Mar 2016
Radiation reloaded - Ecological impacts of the Fukushima Daiichi nuclear accident - 5 years later
Greenpeace - Kendra Ulrich [en]
This report draws on a large body of scientific research in Fukushima-impacted areas over the past five years to bring to light the current ecological situation as a result of the March 2011 Fukushima Daiichi nuclear accident. It is an attempt to document what is currently known about the radioactive contamination of the forests, rivers, floodplains and estuaries of Fukushima prefecture. Given the long half-lives of some of the radionuclides released into the environment of Fukushima prefecture and wider Japan, understanding their ecological impacts is essential.

Mar 2016
Nuclear scars - The lasting legacies of Chernobyl and Fukushima
Greenpeace - Alexandra Dawe, Justin McKeating, Iryna Labunska, Nina Schulz, Shawn-Patrick Stensil and Rianne Teule [en]
It is 30 years since the beginning of the Chernobyl nuclear disaster. It is also five years since the Fukushima disaster began. To mark these anniversaries, Greenpeace has commissioned substantial reviews of scientific studies examining the continued radioactive contamination in the affected areas, and the health and social effects on the impacted populations. We have also carried out radiation field work to expose the unrelenting crises in Russia, Belarus, Ukraine and Japan that thousands of people still live with on a daily basis.

Feb 2016
Fukushima five years later: back to normal?
ACRO, Greenpeace - David Boilley [en]

fév 2016
Fukushima cinq ans après, retour à l’anormale
ACRO - Greenpeace - David Boilley [fr]

jui 2015
L’impact sanitaire de la catastrophe de Fukushima
Global Chance - David Boilley [fr]
Les promoteurs de l’énergie nucléaire mettent souvent en avant que la catastrophe de Fukushima n’a tué personne. Les plus scrupuleux, précisent que personne n’est décédée directement à cause des radiations. Mais plus de 100 000 personnes ont tout perdu à cause de ces radiations : lieu de vie, travail, lien social..

Mar 2015
Fukushima Daiichi power plant disaster - How many people were affected?
Green Cross / University of Southern California - Jonathan D. Samet, Dayana Chanson [en]

Mar 2013
Fukushima fallout - Nuclear business makes people pay and suffer
Greenpeace - Antony Froggatt, Dr David McNeill, Prof Stephen Thomas and Dr Rianne Teule [en]
The disaster at the Fukushima Daiichi nuclear power plant in March 2011 proves again that industry profits and people pay. Almost two years after the release of massive amounts of radiation from the Fukushima nuclear disaster, hundreds of thousands of people are still exposed to the long-term radioactive contamination caused by the accident. The daily lives of victims are disrupted. They have lost their homes, their jobs, their businesses, their farms, their communities, and a way of life they enjoyed.

mar 2013
Fukushima deux ans après - Des victimes livrées à elles-mêmes
Greenpeace - Dr David McNeill, Rianne Teule et Sophia Majnoni d’Intignano [fr]
Extraits du rapport de Greenpeace International Fukushima deux ans après : l’industrie nucléaire « irresponsable »

jui 2012
Official report of the Fukushima Nuclear Accident Independent Investigation Commission - Summary
National Diet of Japan [fr]
THE UNPRECEDENTED NUCLEAR ACCIDENT that began on March 11, 2011 is the subject of the following report, which we hereby present to the members of the National Diet of Japan for their review. We do this in accordance with the Act Regarding the Fukushima Nuclear Accident Independent Investigation Commission.

jui 2012
Official report of the Fukushima Nuclear Accident Independent Investigation Commission - Résumé FR
Diète Nationale du Japon [fr]
Résumé du rapport officiel de la commission indépendante sur l’accident nucléaire de Fukushima qui a été publié en anglais par la Diète Nationale du Japon le 5 juillet 2012.

Mar 2012
Lessons from Fukushima
Greenpeace [en]
It has been almost 12 months since the Fukushima nuclear disaster began. Although the Great East Japan earthquake and the following tsunami triggered it, the key causes of the nuclear accident lie in the institutional failures of political influence and industry-led regulation. It was a failure of human institutions to acknowledge real reactor risks, a failure to establish and enforce appropriate nuclear safety standards and a failure to ultimately protect the public and the environment.

mar 2012
Enseignements de Fukushima
Greenpeace [fr]
Il y a bientôt 12 mois débutait le désastre nucléaire de Fukushima. Bien qu’il fut provoqué par le Grand séisme de l’Est du Japon et par le tsunami qui s’ensuivit, les principales causes de l’accident nucléaire résident dans les failles institutionnelles du lobbying politique et de la réglementation du secteur de l’industrie.

fév 2012
Initiatives citoyennes au Japon suite à la catastrophe de Fukushima
ACRO - David Boilley [fr]

Nucléaire et climat

Apr 2016
The Climate-Nuclear Nexus - Exploring the linkages between climate change and nuclear threats
World Future Council - Jürgen Scheffran, with contributions by John Burroughs, Anna Leidreiter, Rob Van Riet [en]
"climate change and the continued existence of nuclear weapons stand out as the two principal threats to the survival of humanity. On the long arc of human existence, both threats are relatively new to the scene, having only appeared over the last century. Both threaten the survival of life on earth as we know it and both are of our making. […] This updated report considers how both threats can have grave implications for global and human security and how they may interact with each other, thereby exacerbating other crises. It further examines the possible effects of nuclear explosions on the climate, as well as the consequences of climate change and extreme weather events on nuclear security. The report also exposes the pitfalls of including nuclear energy as an alternative to fossil fuels to curb climate change, and the nuclear weapon-proliferation risks of nuclear energy programmes. Finally, it reviews mechanisms and initiatives to neutralise both threats and considers how success in one area could benefit action in the other."

Nov 2015
Costs of meeting international climate targets without nuclear power
Umwelt Bundesamt (Ministère fédéral de l'environnement - Allemagne), ÖkoInstitut, Fraunhofer Institut for Systems and Innovation Research - Vicki Duscha, Katja Schumacher, Joachim Schleich, Sean Healy [en]

nov 2015
Nucléaire : une fausse solution pour le climat
Réseau "Sortir du nucléaire" - Xavier Rabilloud [fr]
Analyse publiée dans la revue "Sortir du nucléaire" n°67

nov 2015
Réchauffement climatique et guerre nucléaire : quels risques ?
Réseau "Sortir du nucléaire" - Patrice Bouveret, Dominique Lalanne [fr]
Analyse publiée dans la revue "Sortir du nucléaire" n°67

oct 2015
L’option nucléaire contre le changement climatique - Risques associés, limites et frein aux alternatives
WISE - Yves Marignac, Manon Besnard commandé par : Réseau "Sortir du nucléaire, Réseau Action Climat, Greenpeace, Amis de la Terre, France Nature Environnement, WISE Amsterdam, Fondation Heinrich Böll [fr]
Risques associés au recours au nucléaire contre le changement climatique, efficacité de cette source d’énergie pour réduire les émissions de gaz à effet de serre, articulation de cette option au sein d’une politique cohérente et ambitieuse de lutte contre le changement climatique… Si le document choisit de traiter ces questions dans cet ordre, il est volontairement conçu en séquences bien distinctes : chaque lecteur pourra ainsi le parcourir comme il le souhaite, dans l’ordre le plus à même de répondre à ses préoccupations. Cette synthèse s’adresse en effet à tous, et son ambition est que chacun, porteur de convictions dans un sens ou dans l’autre sur le sujet ou au contraire désireux de se faire une opinion, y trouve sous une forme aussi factuelle et informative que possible matière à réflexion.

aoû 2015
Nucléaire : une fausse solution pour le climat
Réseau Action Climat, Réseau "Sortir du nucléaire", Amis de la Terre, France Nature Environnement, Fondation Heinrich Böll, Greenpeace, Wise International [fr]
Confrontés au déclin mondial du nucléaire, les industriels du secteur et leurs relais politiques et médiatiques essaient d’imposer l’idée que cette technologie est une solution pertinente et indispensable à la lutte contre le changement climatique. Mais qu’en est-il en réalité ?

Aug 2015
Nuclear power - A false solution to climate change
Réseau Action Climat, Réseau "Sortir du nucléaire", Amis de la Terre, France Nature Environnement, Heinrich Böll Foundation, Greenpeace, Wise International [en]
In the face of declining nuclear power generation worldwide, nuclear industry leaders and their political and media allies are suggesting that this technology is an appropriate and indispensable solution to fight climate change. But how realistic is this?

aoû 2015
Sécheresse et canicule : le nucléaire fait souffrir les cours d’eau
Réseau "Sortir du nucléaire" - Charlotte Mijeon [fr]
Analyse publiée dans la revue "Sortir du nucléaire" n°66

May 2011
Climate change, nuclear risks and nuclear disarmament - From security threats to sustainable peace
World Future Council (Peace & Disarmament working group) - Jürgen Scheffran [en]

Oct 2008
Nuclear power undermining climate protection
Greenpeace [en]

Dec 2007
Nuclear power in a warming world - Assessing the risks, addressing the challenges
Union of Concerned Scientists - Lisbeth Gronlund, David Lochbaum, Edwin Lyman [en]
Global warming demands a profound transformation in the ways we generate and consume energy. Because nuclear power results in few global warming emissions, an increase in nuclear power could help reduce global warming—but it could also increase the threats to human safety and security. The risks include a massive release of radiation due to a power plant meltdown or terrorist attack, and the death of hundreds of thousands due to the detonation of a nuclear weapon made with materials obtained from a civilian nuclear power system. Minimizing these risks is simply pragmatic: nothing will affect the public acceptability of nuclear power as much as a serious nuclear accident, a terrorist strike on a reactor or spent fuel pool, or the terrorist detonation of a nuclear weapon made from stolen nuclear reactor materials. […] The risks posed by climate change may turn out to be so grave that the United States and the world cannot afford to rule out nuclear power as a major contributor to addressing global warming. However, it may also turn out that nuclear power cannot be deployed worldwide on the scale needed to make a significant dent in emissions without resulting in unacceptably high safety and security risks.

jui 2007
Face à la menace climatique, l’illusion du nucléaire
[fr]
Ce livret inter-associatif présente une série de fiches-arguments : non, le nucléaire n'est pas une solution au dérèglement climatique. Au contraire, il constitue un frein aux politiques nécessaires tant au niveau mondial que français. Les organisations impliquées dans la réalisation de cet ouvrage ont mis leurs moyens en commun sur ce thème à l'heure où les promoteurs de l'atome prétextent de la protection du climat pour vendre de nouveaux réacteurs. Avec ce document, les citoyens concernés, désireux de convaincre leur entourage, trouveront de nouvelles raisons de préconiser la sobriété et l'efficacité énergétique, ainsi que le développement des énergies renouvelables. Et ces arguments toucheront, nous l'espérons, des décideurs français trop souvent enclins à préférer le nucléaire, même contre l'intérêt de la planète.

Apr 2000
Climate change and nuclear power
WWF - Mycle Schneider [en]

Nucléaire médical

nov 2012
La médecine nucléaire n’a pas besoin de réacteurs
Réseau "Sortir du nucléaire" - Michel Duguay [fr]
Analyse publiée dans la revue "Sortir du nucléaire" n°55

nov 2008
Les effluents directs et diffus générés par les activités de médecine nucléaire et de curiethérapie
CRIIRAD - Bruno Chareyron [fr]
www.criirad.org

Nucléaire militaire

jui 2016
Démantèlement des armes et bâtiments nucléaires : terrifiant héritage pour les générations futures
GRIP (Groupe de Recherche et d'Information sur la Paix et la sécurité) - Luc Mampaey [fr]

Apr 2016
The Climate-Nuclear Nexus - Exploring the linkages between climate change and nuclear threats
World Future Council - Jürgen Scheffran, with contributions by John Burroughs, Anna Leidreiter, Rob Van Riet [en]
"climate change and the continued existence of nuclear weapons stand out as the two principal threats to the survival of humanity. On the long arc of human existence, both threats are relatively new to the scene, having only appeared over the last century. Both threaten the survival of life on earth as we know it and both are of our making. […] This updated report considers how both threats can have grave implications for global and human security and how they may interact with each other, thereby exacerbating other crises. It further examines the possible effects of nuclear explosions on the climate, as well as the consequences of climate change and extreme weather events on nuclear security. The report also exposes the pitfalls of including nuclear energy as an alternative to fossil fuels to curb climate change, and the nuclear weapon-proliferation risks of nuclear energy programmes. Finally, it reviews mechanisms and initiatives to neutralise both threats and considers how success in one area could benefit action in the other."

fév 2016
Essais nucléaires - Les atteintes aux enfants
Observatoire des armements - Bruno Barrillot [fr]

Dec 2015
Global fissile material report 2015
IPFM (International Panel on Fissile Materials) [en]
www.fissilematerials.org

nov 2015
Ne financez pas la bombe
Pax Christi, ICAN, Profundo - Susi Snyder, Wilbert van der Zeijden, Maaike Beenes ; traduction française par ICAN Youth [fr]
Un rapport mondial sur le financement des producteurs d'armes nucléaires - Extraits du rapport sur la France

Nov 2015
Don’t bank on the bomb - 2015
Pax Christi, ICAN, Profundo - Susi Snyder, Wilbert van der Zeijden, Maaike Beenes [en]
A global report on the financing of nuclear weapons producers

nov 2015
Réchauffement climatique et guerre nucléaire : quels risques ?
Réseau "Sortir du nucléaire" - Patrice Bouveret, Dominique Lalanne [fr]
Analyse publiée dans la revue "Sortir du nucléaire" n°67

Oct 2015
Assuring destruction forever 2015
Reaching Critical Will [en]
www.reachingcriticalwill.org

Oct 2014
Don’t bank on the bomb - 2014
Pax Christi, ICAN, Profundo - Susi Snyder, Wilbert van der Zeijden [en]
A global report on the financing of nuclear weapons producers

Jul 2014
Assuring destruction forever 2014
Reaching Critical Will [en]
www.reachingcriticalwill.org

fév 2014
Et si une bombe nucléaire explosait sur Lyon ? / And if a nuclear bomb exploded in Lyon (France) ?
ICAN, Observatoire des armements - Dominique Lalanne [fr]

fév 2014
Essais nucléaires français - À quand une véritable transparence ?
Observatoire des armements - Bruno Barrillot [fr]

jan 2014
Interdire les armes nucléaires - Une perspective du Pacifique
ICAN - Nic Maclellan, avec contributions de Tim Wright, Tilman Ruff, David Donaldson, Jessica Lawson, Jenna Parker, Tatsuya Tomizawa, Sharon Bhagwan Rolls, François Pihaatae et Christopher J. Loeak ; traduction française par Bruno Barrillot [fr]

nov 2013
Famine nucléaire - Deux milliards de personnes en danger - Les répercussions mondiales d’une guerre nucléaire régionale, sur l’agriculture, les approvisionnements en nourriture et l’alimentation
IPPNW - Ira Helfand, traduction française par ICAN [fr]

Nov 2013
Nuclear famine - Two billion people at risk? - Global impacts of limited nuclear war on agriculture, food supplies, and human nutrition
IPPNW - Ira Helfand [en]

Oct 2013
Don’t bank on the bomb - 2013
IKV Pax Christi, ICAN, Profundo - Susi Snyder, Wilbert van der Zeijden [en]
A global report on the financing of nuclear weapons producers

Oct 2013
Global fissile material report 2013
IPFM (International Panel on Fissile Materials) [en]
www.fissilematerials.org

jui 2013
Levée du secret sur la période des essais nucléaires aériens en Polynésie - Une transparence limitée
Moruroa E Tatou - Bruno Barrillot [fr]

Jul 2013
Still assuring destruction forever 2013
Reaching Critical Will [en]
www.reachingcriticalwill.org

jui 2013
Interdire les armes nucléaires maintenant
ICAN - Tim Wright [fr]

Feb 2013
Unspeakable suffering - The humanitarian impact of nuclear weapons
Reaching Critical Will [en]
www.reachingcriticalwill.org

aoû 2012
Des conséquences humanitaires catastrophiques
ICAN [fr]

Mar 2012
Don’t bank on the bomb - 2012
ICAN, Profundo - Jan Willem van Gelder, Petra Spaargaren, Tim Wright [en]
A global report on the financing of nuclear weapons producers

Mar 2012
Assuring destruction forever 2012
Reaching Critical Will [en]
www.reachingcriticalwill.org

Jan 2012
Global fissile material report 2011
IPFM (International Panel on Fissile Materials) [en]
www.fissilematerials.org

May 2011
Climate change, nuclear risks and nuclear disarmament - From security threats to sustainable peace
World Future Council (Peace & Disarmament working group) - Jürgen Scheffran [en]

fév 2011
Moruroa - La bombe et nous
Délégation pour le suivi des conséquences des essais nucléaires (DSCEN) - Bruno Barrillot, Heinui Le Caill [fr]
De 1966 à 1996, la France a fait exploser 193 bombes à Moruroa et à Fangataufa. Ces trente années ont complètement bouleversé l’existence des Polynésiens. Les jeunes générations restent peu informées sur ce qui s’est passé réellement à Moruroa et sur les changements apportés par le Centre d’expérimentation du Pacifique dans la vie quotidienne de leurs parents. Avec des éléments essentiels d’information et quelques récits illustrés, cette brochure adaptée au jeune public lui permettra d’entrer dans cette période oubliée et pourtant si proche.

Dec 2010
Global fissile material report 2010
IPFM (International Panel on Fissile Materials) [en]
www.fissilematerials.org

nov 2009
Le double jeu du nucléaire - Comment l’énergie nucléaire favorise la prolifération de l’arme atomique
Réseau "Sortir du nucléaire" [fr]

Oct 2009
Global fissile material report 2009
IPFM (International Panel on Fissile Materials) [en]
www.fissilematerials.org

Oct 2008
Global fissile material report 2008
IPFM (International Panel on Fissile Materials) [en]
www.fissilematerials.org

Oct 2007
Global fissile material report 2007
IPFM (International Panel on Fissile Materials) [en]
www.fissilematerials.org

Sep 2006
Global fissile material report 2006
IPFM (International Panel on Fissile Materials) [en]
www.fissilematerials.org

avr 2004
Bombes à fragmentation, mines terrestres, bombes nucléaires et armes à l’uranium appauvri - Un rapport sur les liens financiers entre les banques et les producteurs de certains systèmes d’armements controversés
Netwerk Vlaanderen asbl, Forum voor Vredesactie, Voor Moeder Aarde asbl, Vrede asbl - Christophe Scheire [fr]

Apr 2004
Cluster bombs, landmines, nuclear weapons and depleted uranium weapons - A report on the financial links between banks and the producers of controversial weapon systems
Netwerk Vlaanderen vzw, Forum voor Vredesactie, Voor Moeder Aarde vzw, Vrede vzw - Christophe Scheire [en]

Risque nucléaire

aoû 2016
EPR de Flamanville : mettre fin au fiasco
Réseau "Sortir du nucléaire" - Xavier Rabilloud [fr]
Analyse publiée dans la revue "Sortir du nucléaire" n°70 Une version plus complète est lisible en ligne ici : https://www.sortirdunucleaire.org/EPR-de-Flamanville-le-fiasco-industriel

avr 2016
Sûreté nucléaire - Quel est le prix à payer ?
ANCCLI [fr]

Apr 2016
Safety problems with Generation III reactors - The case of the French EPR
WISE - Yves Marignac [en]
Présentation lors de la Nuclear Energy Conference 2016 à Prague (5 avril 2016) : https://nec2016.eu/en/

fév 2016
Les risques liés à la centrale nucléaire de Cattenom proche de la frontière
Groupe parlementaire Alliance 90/Les Verts au Bundestag - Manfred Mertins [fr]

jan 2016
La consommation des marges de sécurité des installations vieillissantes - Le cas de Beznau
WISE, Fondation Suisse de l'Énergie - Yves Marignac, Manon Besnard [fr]

jan 2016
Plans d’urgence nucléaire en France - Forces et faiblesses
ACRO, ANCCLI [fr]
En cas d’accident nucléaire, les CLI seront en première ligne pour participer à l’information des populations. À ce titre, les CLI et l’ANCCLI sont de plus en plus impliquées dans la sensibilisation des acteurs des territoires sur cette question. L’ANCCLI a notamment mis en place, à partir de 2007, un Groupe Permanent Post-Accident et territoires (GPPA) afin de partager les expériences et questionnements des membres des CLI sur les situations de crise, les plans de secours (PPI), les campagnes de distribution de comprimés d’iode, l’urbanisation autour des sites nucléaires et le post-accident. C’est dans ce contexte que l’ANCCLI a commandé à l’ACRO une étude indépendante sur les plans d’urgence en France au regard du retour d’expérience de la catastrophe de Fukushima et des plans mis en place dans d’autres pays. L’association a déjà effectué une étude similaire sur les plans d’urgence nucléaire en Belgique.

jan 2016
Les Plans Particuliers d’Intervention - Mesures de protection, rayons d’intervention, distribution préventive d’iode stable
ANCCLI - Suzanne Gazal, avec Yves Baron, Michel Cartier, Paul Chambon, Albert Collignon, Jacques-Édouard Levasseur [fr]

mar 2013
Les accidents et la sûreté des centrales nucléaires - Citations et questionnements
Global Chance - Bernard Laponche [fr]
www.global-chance.org

mar 2013
50 % de nucléaire : 5 centrales à fermer en priorité
Greenpeace [fr]

mar 2013
Les piscines de La Hague
Global Chance - Jean-Claude Zerbib, Ghislain Quetel, André Guillemette [fr]
www.global-chance.org

Apr 2012
Severe nuclear accidents - Now what?
Civic Exchange - Peter Lam [en]

fév 2012
Sûreté post Fukushima : le rapport « Évaluations complémentaires de sûreté » de l’Autorité de Sûreté Nucléaire
Global Chance - Yves Marignac [fr]

fév 2012
Sûreté nucléaire en France post‐Fukushima - Analyse critique des Évaluations complémentaires de sûreté (ECS) menées sur les installations nucléaires françaises après Fukushima
IEER, WISE - Arjun Makhijani, Yves Marignac [fr]

mai 2011
EPR, nucléaire sûr à la française ? - Chantier de Flamanville, les langues se délient
Greenpeace France [fr]

Subventions

Feb 2015
Subsidies & costs of EU energy focusing on the nuclear sector
EU, The Greens, Ecologic Institute [en]

Nov 2014
Subsidies and costs of EU energy
Ecofys 2014 by order of European Commission [en]
The report, commissioned for the European Commission by Ecofys, shows that total direct energy subsidies1 in the EU in 2012 were estimated at €122 billion euros, with fossil fuels (coal and gas) and nuclear making up 36% (€43 billion euros) and renewables getting slightly less at 34% (€41 billion euros). These figures show that renewables cost the taxpayer less than dirty energy alternatives.

Nov 2014
Renewable energies versus Nuclear power-Comparing financial support
Austrian Institute of Ecology [en]
While there is consensus in the European Union that generation technologies need to be low on greenhouse gas emissions, the question of whether to use renewables or nuclear to meet this power demand is highly controversial. Both technologies still require financial support and this is not going to change in the near future. This raises the question of where our money should be invested in order to achieve greater economic efficiency: into support for renewable energies or support for nuclear power plants? This paper sets out to answer this question. The detailed model-based prospective scenario assessment performed in this study provides the basis for estimating future cost developments. After discussing the existing support schemes for renewables, the paper compares these with the recent state aid case for the construction of the nuclear power plant Hinkley Point in UK.

Feb 2011
Nuclear power still not viable without subsidies
Union of Concerned Scientists [en]
This 2011 UCS report offers a comprehensive analysis of public subsidies to the nuclear power industry and evaluates their impacts and policy implications.

déc 1998
Soutiens et subventions de l’État aux énergies en France
INESTENE - Antoine BONDUELLE, Fréderic TUILLE et Sébastien FENET [fr]
Le secteur de l’énergie reste dominé en France par les subventions et les faveurs accordées aux énergies nucléaire et fossiles. Bénéficiant déjà de la taille des opérateurs et de programmes de recherches soutenus depuis parfois cinquante ans, ces énergies restent favorisées par rapport aux énergies renouvelables et aux économies d’énergie. Le travail réalisé par INESTENE pour Greenpeace-France s’est attaché à évaluer les soutiens budgétaires, directs et indirects aux différentes formes d’énergie en France, afin d’évaluer le rôle de l’Etat dans les subventions, la fiscalité ou les soutiens aux industries. Les autres pouvoirs publics mentionnés dans le rapport, les Régions et l’Union Européenne, n’interviennent qu’à la marge et ne font pas l’objet du présent travail. L’étude montre notamment le poids écrasant du soutien au nucléaire par rapport à celui accordé aux énergies renouvelables : le soutien aux énergies renouvelables ne représentent qu’entre un et quatre pour cent du soutien apporté au nucléaire.

Tchernobyl

Jul 2016
The Chernobyl Nuclear Power Plant accident : its decommissioning, the Interim Spent Fuel Storage ISF-2, the nuclear waste treatment plants and the Safe Confinement project
Fulcieri Maltini [en]
The author has been responsible for the programme with the EBRD Nuclear Safety Account team. This paper describes the design and construction of a new interim spent fuel storage, the liquid and solid radioactive treatment plants and the construction of a unique and very large New Safe Confinement that, when completed, will be moved over of the reactor Unit 4.

jui 2016
Catastrophes nucléaires et « normalisation » des zones contaminées - Enjeux politiques, économiques, sanitaires, démocratiques et éthiques
Fondation de l'Écologie Politique - Sezin Topçu [fr]
La minimisation des impacts catastrophiques d’un accident nucléaire est en passe de devenir un grand classique de notre temps […] Comment les nucléaristes ont-ils réussi à banaliser le mal radioactif à ce point ? Par quels moyens, stratégies et mots d’ordres les instances gouvernantes sont parvenues à formuler le problème en termes de modalités d’évacuation, voire de sa légitimité, alors qu’on devrait plutôt discuter collectivement de la légitimité à continuer à faire usage d’installations qui ont un potentiel de transformation et de destruction inégalé sur les territoires, les ressources naturelles, les espèces vivantes, et les corps humains ? En partant de ces questions, la présente note souhaite contribuer à l’avènement d’un débat politique et citoyen, qui n’a que trop tardé, autour de la problématique des territoires contaminés en cas d’accident nucléaire.

Apr 2016
The financial costs of the Chernobyl nuclear power plant disaster - A review of the literature
Green Cross - Jonathan M. Samet, Joann Seo [en]

Mar 2016
Nuclear scars - The lasting legacies of Chernobyl and Fukushima
Greenpeace - Alexandra Dawe, Justin McKeating, Iryna Labunska, Nina Schulz, Shawn-Patrick Stensil and Rianne Teule [en]
It is 30 years since the beginning of the Chernobyl nuclear disaster. It is also five years since the Fukushima disaster began. To mark these anniversaries, Greenpeace has commissioned substantial reviews of scientific studies examining the continued radioactive contamination in the affected areas, and the health and social effects on the impacted populations. We have also carried out radiation field work to expose the unrelenting crises in Russia, Belarus, Ukraine and Japan that thousands of people still live with on a daily basis.

Mar 2016
TORCH 2016 - An independent scientific evaluation of the health-related effects of the Chernobyl nuclear disaster
Global 2000/Friends of the Earth Austria, Vienna City Council Environmental Ombuds Office - Ian Fairlie [en]
The report updates the new health evidence which has been published in peer-reviewed journals during the 10 year period 2006-2016. In a nutshell, the report finds : 5 million people in Belarus, Ukraine and Russia still live in highly contaminated areas ; 400 million people in less contaminated areas ; 37% of Chernobyl’s fallout deposited on western Europe ; 42% of western Europe contaminated ; 40,000 fatal cancers predicted ; 6,000 thyroid cancer cases to date, 16,000 more expected ; increased radiogenic thyroid cancers now seen in Austria ; increased radiogenic leukemia, cardiovascular disease, breast cancers confirmed ; new evidence of radiogenic birth defects, mental health effects and diabetes ; new evidence that children in contaminated areas suffer radiogenic illnesses

jui 2015
Tchernobyl, effets sanitaires et environnementaux
Global Chance - Jean-Claude Zerbib [fr]
www.global-chance.org

avr 2015
Tchernobyl - Conséquences de la catastrophe sur la population et l’environnement
IndependentWHO – Santé et Nucléaire - Alexey V. Yablokov, Vassily B. Nesterenko, Alexey V. Nesterenko, Natalia E. Preobrajerskaya [fr]
Traduction française (augmentée) du livre publié en 2009 "Tchernobyl - Consequences of the catastrophe for humans and the environment"

Dec 2014
Selected health consequences of the Chernobyl disaster - A systematic update of the literature - 2014 report
Green Cross, University of Southern California - Jonathan M. Samet, Dayana Chanson [en]

jui 2013
Enquête épidémiologique rétroactive concernant les conséquences du nuage de Tchernobyl sur les populations de Corse
Équipe de recherche du Professeur Paolo Cremonesi, Structure Complexe de médecine et chirurgie d'acceptation et d'urgence. Hôpital Galliera, Gênes [fr]

Apr 2013
Selected health consequences of the Chernobyl disaster - A further systematic literature review, focus group findings, and future directions
Green Cross, University of Southern California - Jonathan M. Samet, Sonny S. Patel [en]

Apr 2011
Predicting the global health consequences of the Chernobyl accident with ECRR methodology
European Committee on Radiation Risk (ECRR) - Chris Busby [en]

avr 2011
Tchernobyl - Déni passé, menace future ?
Marc Molitor [fr]
Livre sur Tchernobyl écrit en 2011 par Marc Molitor, journaliste de la RTBF spécialiste du dossier. Ayant récupéré les droits sur son livre, il a décidé de mettre l'ouvrage à disposition du public gratuitement.

Apr 2011
Health effects of Chernobyl - 25 years after the reactor catastrophe
IPPNW, Gesellschaft für Strahlenschutz - Dr. Sebastian Pflugbeil, Henrik Paulitz, Dr. Angelika Claussen, Prof. Dr. Inge Schmitz-Feuerhake [en]

Dec 2009
Chernobyl - Consequences of the catastrophe for people and the environment
Alexey V. Yablokov, Vassily B. Nesterenko, Alexey V. Nesterenko [en]

May 2006
Chernobyl - A nuclear catastrophe 20 years on - A review of the present situation in Ukraine
John Large & Associates - Greenpeace [en]

mai 2006
La catastrophe de Tchernobyl - Conséquences sur la santé humaine
Greenpeace [fr]

May 2006
The Chernobyl catastrophe - Consequences on human health
Greenpeace [en]
The report “The Chernobyl Catastrophe Consequences on Human Health” presents the most up to date [as of 2006] information concerning health impacts of the biggest technological catastrophe. The report is based on publications (including those in languages other then English – Ukrainian, Russian, Belarussian) presented by well-known scientists, many of whom have been working on Chernobyl health related issues since 1986-1988. This report provides the reader with an overview of the main current findings of various research projects, as well as acting as a source of references for further reading to be used by those who may need more details.

Apr 2006
The health effects of Chernobyl - 20 years after the reactor catastrophe
IPPNW, Gesellschaft für Strahlenschutz - Dr Sebastian Pflugbeil, Henrik Paulitz, Dr Angelika Claussen, Prof. Dr. Inge Schmitz-Feuerhake [en]

Apr 2006
The Other Report On Chernobyl (TORCH)
Ian Fairlie, David Sumner [en]

Apr 2006
Chernobyl 20 years on - Health effects of the Chernobyl accident
European Committee on Radiation Risk (ECRR) - Chris Busby, Alexey Yablokov [en]

nov 2005
La santé des liquidateurs 20 ans après l’explosion de Tchernobyl - Abstracts du symposium
PSR/IPPNW Suisse [fr]

avr 2002
Contamination des sols français par les retombées de Tchernobyl - Les preuves du mensonge
CRIIRAD - Corinne Castanier [fr]

Apr 2000
Chernobyl, a continuing catastrophe
United Nations Office for the Coordination of Humanitarian Affairs (UN-OCHA) [en]

avr 1996
Tchernobyl - Conséquences sur l’environnement, la santé et les droits de la personne
Tribunal Permanent des Peuples [fr]

Terrorisme

Sep 2015
Cyber security at civil nuclear facilities - Understanding the risks
Chatham House - Caroline Baylon with Roger Brunt and David Livingstone [en]
Rapport complet + Résumé

nov 2014
Le risque venu du ciel - Des drones survolent et menacent les centrales nucléaires françaises
Greenpeace - Oda Becker [fr]
Une analyse des risques à l’exemple des centrales nucléaires de Fessenheim, Cattenom et Gravelines

Apr 2012
Vulnerability of French nuclear power plants to aircraft crash
John Large & Associates - Greenpeace [en]

nov 2011
La vulnérabilité des centrales nucléaires françaises aux chutes d’avion
Greenpeace - John Large & Associates [fr]
Cette étude analyse les deux cas suivants : la chute d’un avion directement sur les enceintes de confinement d’un site nucléaire, notamment sur ceux de l’îlot nucléaire, et la chute d’un avion sur un bâtiment auxiliaire d’un site nucléaire ou à l’extérieur de celui-ci, par exemple sur les digues d’un canal de refroidissement dont la défaillance pourrait déboucher sur une situation radiologique grave hors site. Le chapitre I explique les dynamiques et les forces qui entrent en jeu lorsqu’un avion s’écrase ; le chapitre II examine la probabilité de chute accidentelle d’un avion et souligne le caractère « fatal » d’un acte terroriste ou de malveillance qui viserait à utiliser un avion commercial en tant qu’arme contre une centrale ; le chapitre III évalue les capacités des centrales nucléaires françaises actuellement en fonctionnement à faire face aux risques d’une chute d’avion d’origine accidentelle ou due à un acte terroriste ou de malveillance, ainsi qu’aux conséquences qui pourraient en découler.

sep 2004
Chernobyl on the Hudson ? - The health and economic impacts of a terrorist attack at the Indian Point nuclear plant
Union of Concerned Scientists - Edwin S. Lyman [fr]

Mar 2004
Potential radiological impact and consequences arising from incidents involving a consignment of plutonium dioxide under transit from COGEMA La Hague to Marcoule/Cadarache
Greenpeace - John Large & Associates [en]
Road accidents and terrorist attack considered for the localities of Paris and Lyon

oct 2001
Airliner Crash on Nuclear Facilities - The Sellafield Case
WISE - Xavier Coeytaux, Yacine Faïd, Yves Marignac, Mycle Schneider [fr]

sep 2001
Les installations nucléaires exposées au risque de chute d’avion
WISE - Xavier Coeytaux, Yacine Faïd, Yves Marignac, Mycle Schneider [fr]

Transports radioactifs

déc 2014
Étude préliminaire sur le transport des substances radioactives en Rhône-Alpes
CRIIRAD - Julien Syren [fr]
www.criirad.org

mai 2014
Transports radioactifs : un trafic de grande ampleur
Réseau "Sortir du nucléaire" - Laura Hameaux [fr]
Analyse publiée dans la revue "Sortir du nucléaire" n°61

Mar 2004
Potential radiological impact and consequences arising from incidents involving a consignment of plutonium dioxide under transit from COGEMA La Hague to Marcoule/Cadarache
Greenpeace - John Large & Associates [en]
Road accidents and terrorist attack considered for the localities of Paris and Lyon

fév 2003
Les transports de l’industrie du plutonium en France - Une activité à haut risque
WISE-Paris, Greenpeace - Xavier Coeytaux, Yacine Faïd, Julie Hazemann, Yves Marignac, Mycle Schneider [fr]

Travailleurs du nucléaire

Apr 2014
Study on low-level radiation of Rio Tinto’s Rössing uranium mine workers
EJOLT, Earthworks - Bertchen Kohrs, Patrick Kafuka [en]

jui 2012
L’atome, au jour le jour. Les travailleurs face aux risques de la technologie nucléaire
European Trade Union Institute (ETUI) - Marie-Anne Mengeot, Jean-Claude Zerbib [fr]

mar 2012
Les travailleurs face aux risques de la technologie nucléaire
Annie Thébaud-Mony [fr]

avr 2007
Areva au Gabon et au Niger - Synthèse
Sherpa, CRIIRAD, Aghir In' Man, Médecins du Monde - Samira Daoud, Jean-Pierre Getti [fr]

avr 2007
AREVA au Gabon - Rapport d’enquête sur la situation des travailleurs de la COMUF, filiale gabonaise du groupe AREVA-COGEMA
Sherpa, CRIIRAD, Médecins du Monde - Samira Daoud, Jean-Pierre Getti [fr]

avr 2005
La COGEMA au Niger - Rapport d’enquête sur la situation des travailleurs de la SOMAÏR et COMINAK, filiales nigériennes du groupe AREVA-COGEMA
Sherpa, CRIIRAD, Aghir In' Man - Samira Daoud, Jean-Pierre Getti [fr]

sep 2002
Les affections professionnelles provoquées par les rayonnements ionisants
Zerbib Jean Claude [fr]

Uranium et mines

fév 2016
Corruption internationale - Changer les pratiques - L’affaire Areva-Uramin
Sherpa [fr]

Oct 2015
World’s worst pollution problems - The new Top Six Toxic Threats: a priority list for remediation
Pure Earth (formerly Blacksmith Institute), Green Cross [en]

jui 2015
Contrats d’Areva au Niger - À quand la transparence ?
Oxfam, ROTAB (Réseau des Organisations pour la Transparence et l’Analyse Budgétaire) - Martin Willaume, Ali Idrissa [fr]

Mar 2015
The legacy of uranium mining in Saskatchewan - The unacceptable environmental impacts of uranium mining
Saskatchewan Environmental Society [en]

Jan 2015
Top ten countries turning the corner on toxic pollution (incl. Kyrgyzstan U-mining case-study)
Blacksmith Institute for a Pure Earth, Green Cross, GAHP [en]

Nov 2014
Radiating Africa - The menace of uranium mining - Case studies on Cameroon, Mali and Tanzania
WISE International, SNJP, AMCFE, CESOPE [en]

nov 2014
Uranium mining - Unveiling the impacts of the nuclear industry
EJOLT (Environmental Justice Organisations, Liabilities and Trade), CRIIRAD - Bruno Chareyron, with contributions from Lidija Živčič, Tomislav Tkalec and Marta Conde [fr]

Oct 2014
Uranium 2014 Resources, production and demand
AEN (Agence de l'OCDE pour l'énergie nucléaire), AIEA (Agence Internationale de l'Énergie Atomique) [en]
This 25th edition of the “Red Book”, a recognised world reference on uranium jointly prepared by the OECD Nuclear Energy Agency and the International Atomic Energy Agency, provides analyses and information from 45 producing and consuming countries in order to address these and other questions. It includes data on global uranium exploration, resources, production and reactor-related requirements. It offers updated information on established uranium production centres and mine development plans, as well as projections of nuclear generating capacity and reactor-related requirements through 2035, incorporating policy changes following the Fukushima accident, in order to address long-term uranium supply and demand issues.

oct 2014
Uranium 2014 Ressources, production et demande - Résumé FR
AEN (Agence de l'OCDE pour l'Énergie Nucléaire), AIEA (Agence Internationale de l'Énergie Atomique) [fr]
Cette édition, qui rassemble des analyses et des informations de 45 pays producteurs et consommateurs, présente des données sur la prospection, les ressources, la production d’uranium et les besoins des centrales dans le monde. Elle propose également des données actualisées sur les centres de production d’uranium établis et sur les projets de développement minier, ainsi que des projections de la puissance nucléaire installée et des besoins en uranium des centrales jusqu’en 2035, intégrant des changements de politiques intervenus après l’accident de Fukushima, afin d’éclairer les questions relatives à l’offre et la demande d’uranium à long terme.

Apr 2014
Study on low-level radiation of Rio Tinto’s Rössing uranium mine workers
EJOLT, Earthworks - Bertchen Kohrs, Patrick Kafuka [en]

Apr 2014
Radiological impact of Rössing Rio Tinto uranium mine
EJOLT, CRIIRAD - Bruno Chareyron [en]

Apr 2014
Uranium mining - Impact on health and environment
LHRC (Legal and Human Rights Centre in Tanzania), IPPNW, Rosa Luxemburg Stiftung, CESOPE (Civil Education is the Solution for Poverty and Environmental Management), Songea Consortium [en]

nov 2013
Niger - À qui profite l’uranium ? - L’enjeu de la renégociation des contrats miniers d’AREVA
Oxfam, ROTAB (Réseau des Organisations pour la Transparence et l’Analyse Budgétaire) - Anne-Sophie Simpere, Ali Idrissa [fr]

Mar 2013
High risk, low return - The case against uranium mining in Queensland
Australian Conservation Foundation, Australian Manufacturing Workers Union, Electrical Trades Union, Friends of the Earth, North Queensland Conservation Council, Queensland Conservation Council, Queensland Nuclear Free Alliance, The Wilderness Society - Robin Taubenfeld, Dave Sweeney, Jim Green [en]

Jul 2012
Uranium 2011 Resources, production and demand
AEN (Agence de l'OCDE pour l'énergie nucléaire), AIEA (Agence Internationale de l'Énergie Atomique) [en]

Mar 2012
Nuclear fuel’s dirty beginnings - Environmental damage and public health risks from uranium mining in the American West
Natural Resources Defense Council (NRDC) - Geoffrey H. Fettus, Matthew G. McKinzie [en]

fév 2012
Areva en Afrique - La face cachée du nucléaire français
Collectif Areva ne fera pas la loi au Niger, Réseau "Sortir du nucléaire", Survie [fr]

Jun 2011
Uranium from Africa - Mitigation of uranium mining impacts on society and environment by industry and governments
SOMO, WISE - Fleur Scheele, with contributions from Joseph Wilde-Ramsing and Esther de Haan [en]

jui 2011
L’uranium d’Afrique - Comment l’industrie et les gouvernements gèrent les impacts de l’exploitation minière d’uranium
SOMO, WISE International - Fleur Scheele, avec contribution de Joseph Wilde-Ramsing et Esther de Haan [fr]

Jun 2011
Nuclear power’s other tragedy - Communities living with uranium mining
Earthworks - Erika Kamptner, with contribution from Julia Nania [en]

Jun 2011
Uranium mining in the DR Congo - A radiant business for European nuclear companies?
Ecumenical Network Central Africa [en]

Mar 2011
Radioactive Revenues - Financial flows between uranium mining companies and African governments
SOMO, WISE - Albert ten Kate, Joseph Wilde-Ramsing [en]

Nov 2010
World’s worst pollution problems - Top Six Toxic Threats - Six pollutants that jeopardize the health of tens of millions of people
Andrew McCartor, Dan Becker, with contributions David Hanrahan, Bret Ericson, Andrea Thomen, Richard Fuller, Donald Jones, Ira May, and Jack Caravanos [en]

jui 2010
Abandonnés dans la poussière - L’héritage radioactif d’AREVA dans les villes du désert nigérien
Greenpeace - Andrea A. Dixon, avec la collaboration de Romain Chabrol, Bruno Chareyron, Alexandra Dawe, Nina Schulz, Rianne Teule, Aslihan Tumer [fr]
Au Niger, l’un des pays les plus pauvres du monde d’après le classement des rapports mondiaux annuels de développement humain du PNUD, 40% des enfants souffrent d’insuffisance pondérale, les trois quarts de la population sont analphabètes et l’accès à l’eau potable est rare. Ce pays est pourtant très riche en ressources minières. AREVA, le géant français du nucléaire ne s’y est pas trompé, y extrait depuis 40 ans de l’uranium, engrangeant des milliards, ne laissant au Niger rien d’autre qu’un désastre écologique dont les conséquences pèseront pendant plusieurs milliers d’années sur l’environnement et la santé des Nigériens.

Apr 2010
Left in the dust - AREVA’s radioactive legacy in the desert towns of Niger
Greenpeace - Andrea A. Dixon, with contributions from Romain Chabrol, Bruno Chareyron, Alexandra Dawe, Nina Schulz, Rianne Teule, Aslihan Tumer [en]
In one of the poorest countries in the world, ranking last in the Human Development Index of the United Nations Development Programme (UNDP), where more than 40% of children are underweight for their age, water and access to improved water sources is scarce and almost three quarters of the population are illiterate, the French nuclear giant AREVA extracts precious—and deadly—natural resources, earning billions for its Fortune 500 corporation, and leaving little behind but centuries of environmental pollution and health risks for the citizens of Niger.

Feb 2009
Uranium mining in Namibia - The mystery behind low level radiation
Labour Resource and Research Institute - Hilma-Shindondola Mote [en]

aoû 2008
La malédiction de l’uranium - Le Nord-Niger victimesde ses richesses
Collectif Tchinaghen - Paix et Solidarité au Nord-Niger [fr]

jan 2008
Areva : du discours à la réalité - Exemple des mines d’uranium au Niger
CRIIRAD - Bruno Chareyron [fr]
www.criirad.org

jan 2008
De l’uranium jusqu’à quand ?
Réseau "Sortir du nucléaire" - Xavier Rabilloud [fr]
Analyse publiée dans la revue "Sortir du nucléaire" n°37

avr 2007
Areva au Gabon et au Niger - Synthèse
Sherpa, CRIIRAD, Aghir In' Man, Médecins du Monde - Samira Daoud, Jean-Pierre Getti [fr]

avr 2007
AREVA au Gabon - Rapport d’enquête sur la situation des travailleurs de la COMUF, filiale gabonaise du groupe AREVA-COGEMA
Sherpa, CRIIRAD, Médecins du Monde - Samira Daoud, Jean-Pierre Getti [fr]

sep 2005
Impact radiologique de 50 années d’extraction de l’uranium en France
CRIIRAD - Bruno Chareyron [fr]

avr 2005
La COGEMA au Niger - Rapport d’enquête sur la situation des travailleurs de la SOMAÏR et COMINAK, filiales nigériennes du groupe AREVA-COGEMA
Sherpa, CRIIRAD, Aghir In' Man - Samira Daoud, Jean-Pierre Getti [fr]

avr 2005
Impact de l’exploitation de l’uranium par les filiales de COGEMA-AREVA au Niger
CRIIRAD [fr]
www.criirad.org

Nov 2004
Re-enrichment of West European depleted uranium tails in Russia
Ecodefense - Peter Diehl [en]
Since 1996, depleted uranium tails from West European enrichers Urenco and Eurodif are being sent to Russia for re-enrichment. In Russia, the imported tails are, instead of natural uranium, fed into surplus enrichment cascades. The product obtained from re-enrichment is mostly natural-equivalent uranium plus some reactor-grade low-enriched uranium. These products are sent back to Urenco and Eurodif, while the secondary tails generated remain in Russia, where they are re-enriched further to obtain more natural-equivalent uranium and/or slightly enriched uranium. The latter is then used as blendstock for the downblending of surplus highly-enriched weapons-grade uranium into reactor-grade low-enriched uranium. The ultimate tails left, still comprising at least two thirds of the amount imported, remain in Russia with unknown fate. This paper collects the scarce information available on this strange business, sets up a mass balance for it, looks into its odd economics and the policies behind it. Three driving forces are identified: Urenco‘s and Eurodif‘s aim to avoid tails disposal cost, Russia‘s shortage of uranium deposits, and the trade restrictions for Russian enrichment services.


Thèmes